zaterdag 29 maart 2014

Sticky


29 maart Iedere dag een foto


Mijn vader at graag stroopvet op zijn boterham, dat maakte hijzelf. Het werd bewaard in een klein stenen potje.




Dit is het potje waarin bij ons thuis het stroopvet zat. Zelf hield ik er niet van. Maar het was voor mijn vader een lekkernij uit zijn jeugd.


In het potje zat van oorsprong Pate de Foie Gras. 


Uiteraard is het bij ons een kleine verzameling van dit soort potjes geworden.



In het witte potje heeft Paté de Foie Gras met Truffel gezeten. 
Het lijkt een flinke pot, maar er kan niet zo heel veel in.




Recept van stroopvet

Twee delen reuzel of spekvet en een deel stroop
Roer door het iets warme spekvet of reuzel de stroop, tot het een lichtbruine massa is.
Voeg dat wat zout toe.
Volgens mijn vader moest je het stroopvet op een warme snee tarwebrood eten.

1 opmerking:

  1. Mooi verhaal over het stroopvet. Ik had er nog nooit van gehoord, zal mijn ouders eens vragen of ze het kennen. Leuke potjes.

    BeantwoordenVerwijderen