donderdag 25 juli 2013

Merklap


We zijn naar Goes geweest, naar de tentoonstellingen in het  Museum de Bevelanden en de Grote Kerk. In deze kerk wordt de langste jeugd-merklap en de langste merklap ter wereld tentoongesteld. 
De jeugd merklap is zo'n 150 meter lang. En de merklap  "Door Ons Gedaen" is 125,62 meter lang. En deze merklap is door 243 Zeeuwen, mannen en vrouwen, gemaakt.




Ik heb de merklap  "Door Ons Gedaen" al eerder gezien, namelijk in Middelburg.
In Bayeux waren we te laat. We gingen toen La tapisserie de Bayeux bezoeken en zagen dat de Zeeuwse Merklap er tentoongesteld was geweest.  Wel hebben we toen deze affiche nog gezien en het boek van de merklap.



Ik heb iets met Zeeland, vooral met Schouwen. Omdat mijn familie van vaders kant daar vandaan komt. Mijn oma Aad is in Zierikzee geboren. Zij vertelde mij altijd veel verhalen van de familie.









Er is vreselijk veel moois te zien. Aan de muur hangen prachtige merklappen. en er zijn nog twee vitrines met kleine merklapje. Allemaal over het 25 jarig bestaan van de vereniging "Merkwaardig".

De jeugd merklap is indrukwekkend.




Een enorme prestatie, ruim 150 meter lang





De volgende keer over deze tentoonstelling.

1 opmerking:

  1. Jammer dat het zo ver weg is, lijkt me erg leuk. Het boek over de langste merklap heb ik onlangs gekocht, maar ik heb 'm nog niet in het echt gezien. Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen