zaterdag 29 juni 2013

Wandelen in Overvoorde


Nieuwsgierig geworden door ons schilderij, zijn we naar Overvoorde gegaan. Misschien zouden we kunnen ontdekken op welke plek het precies is geschilderd.
Overvoorde is een landgoed bij Rijswijk(ZH). Het is ontstaan in de 17e eeuw. Het is een rijksmonument. In de 18e en 19e eeuw heeft het park en het huis zijn huidige vorm gekregen.





Naar mij idee is het schilderij bij de pijl gemaakt.

Alleen is het nu erg begroeid. Want dat is 70 jaar geleden gemaakt. Achter de bomen zie je het huis.





Dit is volgens mij de plek van het schilderij. Door de dichte begroeiing zie je het huis niet meer.


We hebben er heerlijk kunnen wandelen en ik ben  daar  weer heel wat herinneringen uit mijn jeugd tegen gekomen. We woonden in de jaren 50 daar in de buurt. Dus het zondagse uitje was vaak wandelen naar Overvoorde. Beukennootjes zoeken, of kastanjes, die dan in de kachel werden gepoft.
Beukenbomen stonden er nog genoeg, maar de kastanje boom heb ik niet meer kunnen vinden. 
Het park is nu een heerlijke groene oase vlak bij Den Haag. Het huis is niet toegankelijk, want dat is een particulier bezit. Het is wel prachtig gerestaureerd





Het water is heel helder, je ziet de pootjes van de meerkoet


Er waren meerdere meerkoet-nesten. Ook volop jonge eendjes.



En langs de waterkant stonden de ganzen met hun jongen.


Het was helaas geen zonnige dag, maar we hebben wel genoten.




1 opmerking:

  1. Wat een goed idee om naar de plaats van het schilderij te speuren. Leuk dat je het gevonden hebt. Het is er prachtig, dan maakt iets minder mooi weer niet uit. Fijn weekend,

    BeantwoordenVerwijderen