zondag 2 juni 2013

Mijn eerste naaimachine

Altijd, van klein kind af aan, wilde ik naaien op een machine.
Mijn moeder haalde dan de naald uit de naaimachine en dan mocht ik "naaien".


Hier ben ik amper twee jaar oud

Ik vond dit geweldig. Toen ik iets ouder was, mocht ik onder toeziend oog van mijn moeder echt naaien, ik was toen een jaar of vier/vijf oud. En heb toen ook mijn eigen naaimachine gekregen.




De machine heeft geen spoel en naait met een kettingsteek. Je moest altijd goed oppassen, dat je goed afhechtte en niet alles meteen uittrok.





Het allermooiste van de machine was, dat er een lampje op zat. Het werkte op een batterij.











De elektrische zigzag naaimachine

Toen ik 10 jaar was kocht mijn moeder een elektrische naaimachine en ik kreeg de handnaaimachine. Maar al gauw mocht ik ook op de elektrische machine naaien, want daar zat een "zigzag" op. Al snel naaide ik mijn kleding zelf, wel met wat hulp van mijn moeder. Er was gewoon niets leuker dan dat. Lapje stof op de markt kopen, patroon uit de "Marion". Een paar uur werk en ik had weer een nieuwe jurk. 
Ook nu mag ik graag achter de naaimachine zitten. Alleen niet meer zo vaak als vroeger. Zelf op vakantie neem ik de machine mee.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten