dinsdag 26 maart 2013

Anker steinbaukasten




Oesterreichs Illustrierte 1908



Vroeger werden bouwdozen gemaakt van hout. Maar de broers Otto en Gustave Lilienthal ontwikkelde bouwstenen gemaakt uit zand, gemalen krijt en lijnolievernis. Door geldgebrek hebben zij het patent aan Dr. Richter uit Leipzig moeten verkopen. Dr. Richter liet in 1876 een speciale fabriek in Rudolfstadt bouwen voor de fabricage van de stenen. De fabricage is gestopt in 1963. Maar door liefhebbers van deze Anker stenen, weer hervat in 1995. Er is een club van vrienden in Nederland.







                                   
                                 
                    

De fabriek in Rudolfstadt heeft jaarlijks opendeurdagen. Dit is in 2011 opgenomen.

             
                                    





Als we zondag naar mijn Oma Aad gingen mochten mijn zusje en ik  zo nu en dan met deze bouwdozen spelen. Want bij haar stonden een aantal dozen. Mijn vader en zijn broers hebben daar mee gespeeld. De dozen zijn nu zo'n honderd jaar oud.

Karla en ik bij Oma Aad

Mijn ooms Frans en Rein  1910








Alle dozen zijn nog compleet, ook de boekjes zijn er.





1 opmerking:

  1. Dat is prachtig speelgoed. Er is in al die jaren zuinig mee omgegaan. Leuke foto's en filmpjes heb je erbij geplaatst. Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen