zondag 27 januari 2013

Verzamelen

Omdat we zo met boeken bezig zijn, kwam ik het boek Verzamelen tegen.
Het is in 1982 uitgegeven als "boek van de maand" Van 1970 tot en met 1982 kwam er 4x per jaar een "Boek van de Maand". In 1983 nog 3x, en de laatste in 1985, slechts 1. Dus het "Boek van de Maand is een leuk verzamelobject.




 In dit boek vertellen 20 verzamelaars over hun hobby.
Wij zijn ook verzamelaars, maar niet op één bepaald gebied. Want er is zoveel leuks. Bij mij werkt het zo; Je hebt bijvoorbeeld een mooie oude melkkan, je krijgt toevallig een tweede en dan zie ik op een markt een mooie staan, dus die koop ik. En zo heb je, voor je het weet, een verzameling. 
Zo hebben we ook een leuk aantal spaarpotten, deze zijn veelal geërfd en gekregen.




Dit is een stenen huisje, een spaarbank. De spaarpot is door mijn overgrootvader gemaakt, voor zijn kleinzoon, een oom van mij.
Ook mijn moeder heeft spaarpotten gemaakt. In vorm van varkens, appels, peren. We hebben nog een spaareend, gemaakt door mijn moeder. Die heeft nu al jaren een kaartje om zijn nek met: Video. De kinderen wilden zo graag een videospeler, dus iedere week deden we allemaal geld in de eend. Toen er genoeg geld in de eend zat werd er een videospeler gekocht, maar het kaartje hangt nog steeds om zijn nek. 






De spaarpot van tante Nel. Dit is een varken met 3 poten. Deze staat dus altijd stevig. Het was vroeger de gewoonte om het varken stuk te gooien als hij vol was. Dat is ook bij deze gebeurd.






Dit is mijn spaarpot in vorm van een wijnvat. Deze heb ik van een oom gekregen, toen die uit Frankrijk terug kwam. En dat is al wel 60 jaar geleden. Maar de afgelopen zomer kwam ik eenzelfde spaarpot tegen in Frankrijk, dus die heb ik gekocht. Leuk zo'n tweede! Die is iets groter, zodat ik makkelijk zie welke mijn spaarpot van vroeger is.




De spaarpot van mijn schoonmoeder. Hier passen alleen centen in. Hij is door een buurman speciaal voor haar gemaakt. 
En dit is ons kleinste spaarvarken, waarin alleen maar dubbeltjes passen. Slechts 10 cm groot.




De oranje spaarpot is van tante Bep geweest. Van mijn vader is de geldwagen van de bank of England.
Als kind vond ik dat toch zo'n mooie spaarpot. Maar ik mocht er niet aankomen. Het was te kwetsbaar, ik zou er vast mee zijn gaan rijden als autootje. Nu ben ik blij dat het zo goed bewaard is gebleven. Deze spaarpot is me nog steeds dierbaar. 





1 opmerking:

  1. Deze mooie verzameling is dus op een andere manier gegroeid, dat maakt het nog specialer.

    BeantwoordenVerwijderen