woensdag 27 februari 2013

Het beddensprei

Zondag, bij het uitruimen van de kast, kwam ik een sprei tegen. Dat is gemaakt door mijn overgrootmoeder, de moeder van mijn oma Aad. Ik heb haar nooit gekend, ze is in 1945 overleden. Maar heb wel verhalen over haar gehoord. Ik weet zo dat zij verschillende beddenspreien heeft gebreid van katoen.
En zondag kwam ik er een tegen. Ik was vergeten dat ik hem daar had opgeborgen, de sprei verdient een betere plek. Want hij is vreselijk mooi, gebreid van dunne katoen.
Ik had hem op de kist gelegd en wie lag daar vanmorgen heerlijk op te slapen.... Buster!



Eigenlijk dom van mij, want dit is zijn winterslaapplaats.
De afmeting is niet zo groot; 0.80x 1.50 m. Zou de sprei soms voor een kinderbed zijn bedoeld?






De sprei bestaat uit 11 banen die aan elkaar zijn gezet. Dan heb ik nog een sprei, deze is met dikkere katoen gebreid. 





Bij ons thuis werden deze spreien als matrasbeschermer gebruikt. Een is er dus bewaard gebleven.
Vlak na de oorlog zijn er spreien uitgehaald. Daar maakte mijn grootmoeder dan voor mijn zusje en mij ondergoed en sokken van. Ik weet dat nog goed, witte katoenen sokken met zo'n fraai muizentandje aan het boord. Van een baan werden ook slabben gemaakt. Want zo vlak na de oorlog was gebrek aan alles. Maar ik had mooie slabben, met beestjes er op geborduurd en een fraai randje er langs. Niets wees meer op een beddensprei. 



Mijn slab en broek zijn gebreid van het katoen van een beddensprei.

1 opmerking:

  1. Zo ging dat toen, alles werd hergebruikt, dankzij die spreien had je dus wel ondergoed en sokken. Fijn dat er toch nog een aantal overgebleven zijn. Die eerste is idd een vreemde afmeting. Ik vind het wel een heel mooi patroon. Leuke foto van jou met het gebreide slabje.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen