woensdag 13 februari 2013

De jurk van mijn moeder

Niet alleen een jurk uit mijn jeugd is bewaard gebleven, maar ook een jurk van mijn moeder.
Ze is geboren in 1911. De jurk is dus ruim 100 jaar oud. Ik vermoed dat ze die op 1-jarige leeftijd heeft gedragen. Misschien is hij wel door mijn grootmoeder gemaakt, die was coupeuse.






De jurk is aan de binnenkant mooi afgewerkt met een bandje langs het armsgat en bij de manchetten. Het pasje is gevoerd. De jurk is wel op een naaimachine gemaakt. Tegen het rafelen zijn de naden afgewerkt. 




Maar niet alleen dit jurkje is bewaard gebleven, maar ook een hoedje uit haar kindertijd



Het moet ooit donkerblauw zijn geweest, maar is door de tand des tijds grijsblauw geworden.

Verder zijn er nog drie foto's van haar babytijd. Daar kwam dan speciaal een fotograaf voor aan huis. 
En uiteraard is de kinderstoel er nog, waarin ook zij heeft gezeten. Het is een stabiele stoel, dankzij de vijf poten. In de stoof kan een test geplaatst worden, om de voeten van het kind warm te houden. Of dat bij haar ook nog gebeurde weet ik niet. 




Mijn moeder met haar oudere zusjes


1 opmerking:

  1. Prachtig jurkje, dat is wel een heel bijzonder bezit. Leuk ook dat kinderhoedje van je moeder en de foto van haar en de zusjes.

    BeantwoordenVerwijderen