woensdag 12 februari 2014

Purmerend




Er was nog een museum dat ik graag wilde bezoeken: Purmerends Museum

Dat voor mij een speciale reden. Mijn grootvader heeft voor Haga als ontwerper gewerkt. Ik wist dat het museum een paar ontwerpen van hem had.



De vitrine waarin zijn werk stond was gauw gevonden. Ik vond het erg leuk om aardewerk van hem te zien. Ik kende alleen zijn gebrandschilderde ramen, zijn tekeningen en schilderijen.




Ontwerp van H. Veldhuis

Ook was er nog een kaststel, ontworpen door mijn grootvader.


Ontwerp van H.Veldhuis

foto van het museum



Het museum heeft nog veel meer te bieden. Ook zijn er meubels, schilderijen, prachtige arrensleden en nog heel veel meer.

Foto's van de museum-site


Ook is er een hele verdieping die gaat over de geschiedenis van Purmerend.





Omdat het gebouw vroeger het stadhuis was, is er een trouwzaal. 


Glas in lood in  het trapportaal

In de museumwinkel heb ik twee boeken gekocht. De catalogi  van het Purmerends Museum




Hierin staat mijn grootvader vermeld. Dan koop ik het. Leuk voor het familie-archief.
Ik houd mij al jaren bezig met genealogie, vandaar.






2 opmerkingen:

  1. Je grootvader heeft prachtige ontwerpen gemaakt. Ik vind de kleuren ook erg mooi. Al weer iets voor op mijn lijstje. Ik dacht aan een midweek Noord Holland, maar ga er toch maar een week van maken. Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo,
    Wat prachtig en wat leuk dat je dit hebt gevonden.
    Hoe ouder je wordt, hoe leuker het is om iets van je voorgeslacht te vinden.
    Groetjes, Henny

    BeantwoordenVerwijderen