zaterdag 8 februari 2014

Betje Wolff





 Aan het Museum Betje Wolff  klik wilden we al een hele tijd een bezoek brengen. Maar nu we op vakantie in Egmond aan Zee waren, zijn we dit prachtige museum gaan bezoeken.
Het ligt in de Beemster in de plaats Middenbeemster. Vlakbij is de kerk, die ontworpen is door Hendric de Keyser. Men is in 1618 met de bouw begonnen en de kerk is op 30 juli 1623 ingewijd.




Betje Wolff-Bekker was getrouwd met dominee Adriaan Wolff en heeft hier in Middenbeemster gewoond.

Het museum is prachtig ingericht en heeft een aantal stijlkamers. 




De kamer van de Dominee




De keuken
Ik ben dol op dit soort keukens, ze doen mme denken aan de keuken van mijn grootouders in Delft.
Daar was ook zo'n wandkast en nog een pomp boven de gootsteen.




In de gang hangen een paar merk- en stoplappen.

En dan is er nog een tuinkamer met een fraaie kast met linnengoed.






Een tafel met breiwerk  

De salon ligt aan de voorkant van het huis


kast met zilver in de salon






Een opkamer met een betegelde schouw en een bedstede.

Op de zolder verdieping is ook veel te zien. 
Daar is ook de kamer van Betje Wolff, "Kipperust" door Betje genoemd.
De wanden zijn vol met oude boeken, haar hele oeuvre staat er.


Van hier had Betje Wolff een prachtig uitzicht over de polder. Maar nu staat daar bebouwing.





Nog een paar hoekjes van de zolderverdieping




Het koetshuis met een koets 


Het is een prachtig museum. er is heel veel te zien. We zullen er zeker nog een keer heen gaan. 

1 opmerking:

  1. Prachtig verslag van jullie bezoek aan dit museum. Het staat ook op mijn lijstje, dus ik vind het erg leuk om er zo al even rond te neuzen. In die keuken zou ik mij ook wel thuis voelen. Fijne zondag,

    BeantwoordenVerwijderen