donderdag 16 januari 2014

Rustige week






Eindelijk hebben we een paar rustige dagen, geen afspraken in ziekenhuizen, doktoren, tandarts.....
Vorige week was vol met dit soort afspraken. Maar nu zijn we heerlijk thuis aan het "rommelen"
Bob heeft vorige week een boekenkastje gemaakt (we hadden er nog een plekje voor). 
Want er staan nog heel wat dozen met boeken in de schuur. Die zijn we aan het uitzoeken. Eigenlijk  ben ik op zoek naar een serie sprookjes uit allerlei landen. Die wil ik graag in dat kastje zetten. Maar we hebben ze nog niet gevonden.  




Wel natuurlijk allerlei andere boeken gevonden, die maar mee naar binnen genomen. 
Nu is Bob dat kastje en het raam erboven aan het schilderen.




Ook heb ik maar weer andere boeken op onze "leestafel" neer gelegd.
Dit maal over de ramp van 1953. Het dorp waar we nu wonen is toen erg getroffen. Ieder jaar hebben de oudere inwoners van ons dorp het er nog over. En als het in deze tijd stormt en hoog water in vinden veel mensen het beangstigend. Mijn ouders woonden toen in Den Haag. Ik weet nog dat het even duurde voor we wisten wat er gebeurd was. We hadden wel veel familie in Zeeland, die zijn wel geëvacueerd. Maar we hebben niemand verloren.






Ook het huis waar we nu wonen had veel schade. De voorgevel was ingestort.
 In het boekje, "Om nooit te vergeten"
Staat een foto van ons huis. De zandzakken liggen op de dijk, want de dijk dreigde door te breken. Ons huis staat links op de foto.





Het boekje kregen we van de Historische Vereniging in 2013.


Het bekendste boek over de ramp van 1953

Op de website van Andere tijden staat een programma over "de Ramp"

2 opmerkingen:

  1. Hallo,
    Ja, wat was het erg die watersnoodramp.
    Mijn zusje is 4 februari 1953 geboren. Mijn vader had alle kranten uit die tijd bewaard. Ook dat ene boek hadden we in huis, dat is nu bij mijn zusje.
    We waren ook in het watersnoodmuseum in........ weet ik niet meer, maar het was erg indrukwekkend.
    Woon je dus in de buurt waar de watersnood heeft plaats gevonden? Ja, dan wordt je er regelmatig mee geconfronteerd, denk ik.
    Groetjes, Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een angstige periode destijds. Vreselijk als je zoiets meemaakt. Het laatste boek heeft mijn vader ook al jaren en dat keek ik als kind ook wel in, de foto's maakten indruk.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen