dinsdag 18 april 2017

Gebrandschilderd glas





Mijn grootvader Herman Veldhuis was glazenier.
In ons huis hangen voor de ramen kleine gebrandschilderde ruitjes,
die door mijn grootvader zijn gemaakt.
Vroeger hingen ze in het huis van mijn grootouders.
Op de foto is een van de ruitjes nog net te zien.




Deze hangen voor ons keukenraam.
Hij heeft al deze ruitjes in de jaren dertig gemaakt.
Toen werkte hij bij Atelier "Het Prinsenhof" te Delft.





Door de boom voor het huis, zijn de ruitjes slecht te zien.




Deze eekhoorn is de minst mooie, ernaast hangt een papegaai.




Voor het andere raam hangen een vis en een boerenvrouwtje.





Voor het zijraam hangen twee ruitjes met een vis.
Die hingen vroeger bij mijn grootouders voor de balkondeuren.


                    


Voor het andere raam in de keuken hangt ook nog een eend,
die zal ooit een keer gevallen zijn.





2 opmerkingen:

  1. Prachtige en bijzondere verzameling van je grootvader. Je komt wel uit een creatieve familie. Erg leuk dat je dit allemaal laat zien.
    Fijn weekend,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik werk bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en wij hebben in de collectie ontwerpen voor gebrandschilderd glas afkomstig van Atelier 't Prinsenhof. De ontwerpen betreffen vogels en zijn (voor ons helaas nog onleesbaar) gesigneerd. Is het bekend hoe Herman Veldhuis signeerde?

    BeantwoordenVerwijderen