zaterdag 13 april 2013

Workshop




Het streekmuseum Hoeksche Waard is nog geen jaar open. Na een sluiting van een aantal jaren, waarin het gebouw totaal gerestaureerd werd. Ook de collectie is onderhanden genomen. Alles van hout is tegen houtworm behandeld en het textiel kreeg een behandeling tegen mot.
Het museum heeft een schitterend collectie textiel, die helaas niet vaak tentoongesteld wordt. Vrijwilligers zijn bezig met beschrijven en fotograferen. En tijdens deze werkzaamheden kwamen er prachtige gehaakte tasjes en beursjes te voor schijn. Een van deze vrijwilligers is begonnen met het namaken hiervan en heeft er ook patronen van beschreven.

Gisteren was er in het streekmuseum Hoeksche Waard een haakworkshop, om deze tasjes en beursjes te haken. Want de originelen mogen uiteraard niet door iedereen in handen genomen worden. Deze lagen in een vitrine in de hal.
Jannie van Driel en Marjolein van de Stouw verzorgden deze workshop.


De originele tasjes en beursjes


De voorbeelden







Ik hoop dat het museum vaker dit soort workshops gaat organiseren. Want er is zeker vraag naar.
Website van het Streekmuseum Hoeksche Waard. klik

2 opmerkingen:

  1. Dat lijkt me een leuke workshop. Ik ben benieuwd naar jouw exemplaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas kon ik niet mee doen. Ik had het druk met werken voor het museum. Maar kon nog wel gauw een paar foto's maken. Ik ga zeker zo'n tasje maken.

      Verwijderen