maandag 17 september 2012

Kookboeken


Ik mag graag kijken naar andere blog's. Daar iets zo veel leuks te zien. Zo kwam ik ook een verhaal tegen over kookboeken. Ook ik verzamel kookboeken. Helaas staan ze niet allemaal in een kast. De meeste staan in kratten, drie stuks. Wel heb ik in de keuken een plankje van de keukenkast gevuld met kookboeken.



Dus deze boeken pak ik het snelst, maar meest al kijk ik op het internet naar recepten.
Maar gewoon lezen en kijken in een kook boek is fijn om te doen. Ik las ook dat meer mensen dat erg leuk vinden. Ook naast mijn bed staan in de boekenkast wat kookboeken. Deze liggen want zo pasten ze op het lage plankje.




Van mijn Opa en Oma heb ik nog een paar kleine kookboekjes. Uit het Frisia boekje heeft ook mijn moeder heel wat recepten gemaakt.







Dit boekje heb ik bij ons trouwen gekregen. Hier uit heb ik al zeer veel recepten gemaakt. Vooral de kruidkoek is een favoriet in ons gezin. Daar heb ik heel wat variaties op gemaakt.

Recept: Rozijnen-kruidkoek

voor een cakevorm van 27 x 8 x 7 cm

250 g donkerbruine basterdsuiker
100 g havermout
150 g bloem
1 1/2 theelepel bakpoeder
1 theelepel kaneel
1 theelepel gemberpoeder
1/2 theelepel geraspte nootmuskaat 
1/2 theelepel gemalen kruidnagelen
1 mespuntje peper
250g gewassen en gedroogde rozijnen
50 g fijngesneden oranjesnippers
zout
± 2 dl melk

Bereiding:
Beboter de vormen bestuif deze met bloem. Roer alle ingrediënten tot en met het zout door elkaar.
Voeg de melk er in gedeelten toe, totdat er een samenhangend deeg is ontstaan. Als het te droog is doe er dan meer melk bij. (gemberstroop erbij kan ook)
Vul de vorm voor 3/4 Bak de koek. Laat deze eerst ± 10 minuten in de geopende oven afkoelen Stort de koek dan op een taartrooster.

Bakken: 175 graden, ± 95 minuten.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten