vrijdag 24 maart 2017

Stroopvet





In onze boekenkast staan deze stenen potjes.
Daarin heeft paté de foie gras gezeten.





Maar in dit potje zat altijd stroopvet, gemaakt door mijn vader.
Ook mijn grootmoeder had altijd wel stroopvet staan.
Vroeger werd er natuurlijk vaak spek uitgebakken.
En van het overgebleven vet maakten men stroopvet.
Hier in Zeeland werd dat veel op brood gegeten.
Vooral op een warme tarweboterham smaakt het erg lekker.

Het is heel eenvoudig te maken.
Het wordt gemaakt van spekvet of reuzel, waar dan stroop door heen geroerd werd.
Twee delen spekvet en een deel stroop en wat zout.




In de loop der jaren zijn er wel een paar potjes bij gekomen.
Zo gaat dat nu eenmaal met mensen die verzamelen.





Deze twee hebben nog een etiket.





In deze zat Paté de foie gras met truffel.
Die zal wel duur geweest zijn.
De potjes zijn dan ook niet groot.

4 opmerkingen:

  1. Hej Will, die patépotjes zijn erg leuk. Ik dacht ze al eens eerder gezien te hebben op je blog. http://willenbob.blogspot.nl/2014/03/sticky.html
    Ik lees daar nu ook mijn reactie op het stroopvet. Nu moet ik even een knoop in mijn zakdoek doen om niet te vergeten het aan mijn ouders te vragen.
    Groetjes en fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hej Will, ik heb het nagevraagd. Mijn moeder kent het niet, ze noemde wel smalt/reuzel.

      Verwijderen
  2. Ik heb nog nooit van stroopvet gehoord. . Is het echt een zeeuws product? Dan zal ik het een keer proberen als ik in het Zeeuwse ben. Maar de potjes zijn schattig om te zien.
    Fijn weekend.
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O het voornaamste nog vergeten. Nog van Harte Proficiat en ik wens je nog heel veel goede en fijne jaren toe.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen