maandag 14 september 2015

Open Monumentendag


Maria van Jesse Kerk

We zijn naar de Open Monumentendag in Delft gegaan.
Bob kan weer aardig lopen na zijn knie-operatie en mag ook weer autorijden.
We zijn alleen naar de Maria van Jesse Kerk geweest, anders werd het te veel voor Bob.
Delft is voor ons een plaats  vol herinneringen.
Het is nu bijna 48 jaar geleden dat we in dit prachtige stadhuis zijn getrouwd.





Op de beestenmarkt dronken we koffie, bij Kobus Kuch.


Hier was vroeger iedere week de veemarkt. 
Heel wat keren ging ik daar met de oudste kinderen kijken.
Kobus Kuch was het cafe waar de boeren hun zaken afhandelden.




We gingen speciaal voor de stand van Stichting Kerkelijk Erfgoed.




Hier werd uitleg gegeven over de restauratie van de Kruisweg-staties.
Die zijn bij de sloop van de Hippolytuskerk zwaar beschadigd. 
En hebben ruim 40 jaar op de zolder van het museum Het Prinsenhof gelegen.


Deze staties zijn door mijn grootvader gemaakt.
Hij heeft daar vele jaren aan gewerkt. 
Het zijn enorm grote potlood-tekeningen, gauw 3x4 meter. 
Mijn moeder heeft er vaak voor moeten poseren.
Gelukkig wil men ze nu gaan restaureren.

Ook hangt daar in de kerk een olieverf-schilderij, dat mijn grootvader heeft gemaakt.
Het schilderij hangt erg hoog en de belichting was niet geweldig.
Ik heb de foto wat lichter gemaakt, anders was er bijna niets van te zien.




Ik had daar de schets van. Die heb ik geschonken aan het museum "het Prinsenhof"




De Maria van Jesse Kerk met muziek van Gregorian.

Na 4.25 min. zie je het schilderij van mijn grootvader, boven de ingang van de kapel.

1 opmerking:

  1. Fijn dat het beter gaat met je man en jullie naar de open monumentendag konden. Bijzonder om het schilderij van je grootvader daar te zien en de schets. Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen