woensdag 19 augustus 2015

De schoentjes van mijn moeder





Mijn moeder maakte keramiek.
Daar is zij pas na haar 65ste mee begonnen.
Hier voor werkte ze als restauratrice van aardewerk en porselein.
Alles wat zij maakte verkocht zij op de kunstmarkt in Delft.
Iedere zaterdag in de zomermaanden ging ze met volle kratten in haar auto naar de markt. 
Alles wat zij maakte schreef ze in een boek, met tekeningen erbij.
Dit heeft zij meer dan 25 jaar gedaan. 
Zij was 92 jaar toen ze er mee stopte.



Vele duizenden artikelen heeft zij gemaakt.
Waaronder een paar honderd schoentjes en laarsjes.
Ik bezit er negen. Ook onze kinderen hebben er een paar.
De rest is verkocht.
Mijn zusje heeft op een keer in Amsterdam 
de schoentjes van mijn moeder in de etalage van een schoenmaker zien staan.








Dit vind ik het mooiste schoentje.



Mijn moeder bij haar oventje.
Hier uit zijn vele mooie dingen gekomen.
Waarvan ik er toch nog wel wat van bezit.


In deze boeken staat alles beschreven wat ze ooit gemaakt heeft.
Omdat alles genummerd is weet ik ook wanneer het gemaakt is.

1 opmerking:

  1. Geweldig die schoentjes ..echt heel mooi , en ook geweldig dat ze dat in boeken
    bijhield wat ze allemaal gemaakt had ... en dat nog tot haar 92 ste ....
    groetjes Nieneke

    BeantwoordenVerwijderen